۰

اقتصاد زیستی اروپا

ویپادی مگ | Vpadimag | اقتصاد زیستی در اروپا
بازدید 1376

اتحادیه‌ی اروپا برای پیشبرد اقتصاد زیستی پروژه (DataBio) داده‌های مشتق شده از اقتصاد زیستی را ارائه کرده است. این پروژه بر روی تولید مواد خام از بخش‌های کشاورزی، جنگل‌داری و ماهی‌گیری متمرکز شده است.

 

بر اساس برآوردهای شورای اقتصاد زیستی اروپا در حال حاضر گردش مالی این حوزه سالانه 1/7 میلیارد یورو است و از طرفی منجر به اشتغال حدود 22 میلیون نفر در سطح اروپا شده است. در آلمان از هر 10 شغل، یک شغل مربوط به کشاورزی و صنایع غذایی است. در سال 2009 استفاده از منابع تجدید پذیر به عنوان یک ماده خام صنعتی در حدود دو میلیون هکتار افزایش یافته بود که حدود 17 درصد از زمین های قابل کشت آلمان را شامل می شود. همچنین مواد غذایی ارگانیک آلمان، بزرگترین بازار در اروپا با 5/8 میلیارد یورو گردش مالی در سال را داراست. آلمان با بیش از 500 شرکت بیوتکنولوژی، از چشم انداز اشتغال در حال رشد در میان شرکای اروپایی خود برخوردار است و حدود 30 هزار کارگر ماهر در حال حاضر در بخش بیوتکنولوژی تجاری آلمان مشغول به کار هستند.

در 8 سپتامبر سال 2011 دولت سوئد به سفارش مرکز تحقیقاتی فورماس همچنین آژانس انرژی سوئد یک استراتژی ملی برای نسل های آینده مبتنی بر اقتصاد زیستی و توسعه پایدار ایجاد شد و گروهی متخصص تشکیل گردید. در این راستا همکاری بین ذینفعان در حوزه اقتصاد زیستی در خارج و داخل سوئد ایجاد شد. سوئد در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر، پیش شرط های تسهیل کننده حرکت به سمت اقتصاد زیستی را دارا می باشد. تولیدات سنتی و پالایش زیست توده سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال و کسب درآمد از صادرات برای اقتصاد سوئد داشته است. افزایش تولید و برداشت زیست توده از طریق برنامه های پرورش ژنتیک، تولید کارآمد و روش های برداشت و پردازش بیشتر بدان معنی است که این صنعت رقابتی بودن خود را حفظ کرده است.

دانمارک از جمله کشور های کوچک در اروپاست ولی از نظر زیست فناوری مهم در این قاره محسوب می شود. در این کشور در مجموع 282 شرکت فعال در علوم زیستی دارد که از این میان 136 شرکت در حوزه زیست فناوری فعالیت می کنند. تعداد شرکت های سرمایه گذار در این حوزه در دانمارک بالغ بر 21 شرکت است و در سال 2013 بالغ بر 87 میلیون دلار آمریکا توسط بخش خصوصی در زیست فناوری سرمایه گذاری شده که نسبت به سال 2012 که 54 میلیون دلار بوده که افزایش قابل توجهی را نشان می دهد. از طرف دیگر 46 مرکز دولتی و یا غیر انتفاعی و پزشکی در حوزه علوم زیستی در دانمارک وجود دارد. در حوزه زیست پزشکی 73 شرکت، و در حوزه دارو نیز 11 شرکت نیز در این کشور فعالند. از سوی دیگر 125 شرکت در حوزه های مختلف علوم زیستی در دانمارک فعالیت دارند. زیست فناوری در دانمارک عمدتا توسط بخش خصوصی اداره می شود و 8 درصد از شرکت ها دولتی اند. فناوری های تولید شده در شرکت های دانمارکی بالغ بر 59 فناوری بوده و 51 محصول نیز در این کشور تحت لیسانس تولید می شوند. صنعت زیست فناوری در دانمارک در حوزه های مختلف فعال است و شرکت های حوزه پزشکی، خدمات،کشاورزی، تغذیه، محیط زیست، ژنومیکس و پروتئومیکس در این کشور فعالیت دارند، ولی حوزه پزشکی بر سایر حوزه ها غالبیت دارد. حوزه ژنومیکس و پروتئومیکس با 6 درصد و زیست فناوری صنعتی با 2 درصد از نکات برجسته در زیست فناوری دانمارک است.

ویپادی مگ | Vpadimag | اقتصاد زیستی در اروپا

اتحادیه اروپا در سال 2013 در پروژه ای دیگر با عنوان BIO-TIC مجموعه ای سه گانه از نقشه راه ها را منتشر کرده که دربرگیرنده نقشه راه بازار، نقشه راه فنآوری و نقشه راه غیر فناورانه است. در نقشه راه بازار، 5 مورد کسب وکار زیست فناوری صنعتی (IB) در اروپا و پیش بینی بازار تا سال 2030 انجام گرفته و چشم اندازی از بازار بالقوه IB ترکیب زنجیره ارزش کنونی و بالقوه و بخش بندی های بازار ارائه شده است. نقشه راه فناوری، با هدف ارایه اولویت های تحقیق و توسعه و شناسایی نیازهای تحقیقاتی و موانع موجود در حوزه زیست فناوری این منطقه تدوین گردیده و نقشه راه غیر فناورانه نیز با هدف شناسایی مقررات و موانع غیر فناورانه در جهت انجام نوآوری های و موانع ورود به بازار این حوزه، توسعه داده شده است. پروژه دیگر OPEN BIO می باشد که بیشتر بر جنبه بازاریابی محصولات زیستی تمرکز دارد. در امریکا نیز پروژه BIO-PREFERRED از پروژه های پیشرو در اقتصاد زیستی می باشد.

 

منبع: virgool

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر

فعال کردن اعلان سایت بله، ممنون نه، متشکرم