۰

پژوهشگران از کاهش چشمگیر آلایندگی هواپیماها با استفاده از سوخت گیاهی خبر می‌دهند

ویپادی مگ | Vpadimag | مجله کشاورزی ویپادی مگ
بازدید 1137

صنعت هوا و فضا بخش جدایی ناپذیر از دنیای امروزی ماست، اما با وجود سوخت‌های نفتی، رد بزرگی از خود در طبیعت و محیط زیست به جا می‌گذارد. اخیرا طبق مطالعه‌ای مشخص شده که می‌توان انتشار گازهای گلخانه‌ای این صنعت را با جایگزینی سوخت پایدار تا ۶۸ درصد کاهش داد.

این سوخت از برخی گیاهان غیر خوراکی مثل دانه‌های روغنی خردل کاریناتا تهیه می‌شود و برای تهیه آن هزینه کمتری نسبت به سوخت‌های نفتی نیاز است. سوخت‌های پایداری که بر پایه کاریتانا تهیه می‌شوند، به کاهش ردپای کربنی صنعت هوا و فضا کمک می‌کنند و علاوه بر این، فرصت‌های اقتصادی زیادی را به وجود می‌آورند.

طبق گزارشی از موسسه مطالعات محیط زیست و انرژی، در سال ۲۰۱۸ میلادی، چیزی حدود ۲.۴ درصد از کل کربن دی‌تکسید تولید شده در دنیا متعلق به صنعت هوا و فضا بود. با توجه به گزارش دیگری که امسال منتشر شد، این صنعت تقریبا مشارکت ۳.۵ درصدی در تغییرات اقلیمی داشت.

ویپادی مگ | Vpadimag | مجله کشاورزی ویپادی مگ

ویپادی مگ | Vpadimag | مجله کشاورزی ویپادی مگ

یکی از چالش‌هایی که در برابر راه‌حل‌هایی مثل استفاده از زیست‌سوخت‌ها وجود دارد این است که آیا پتانسیل رشد این مقدار محصول زراعی برای تامین سوخت جهان وجود دارد؟ البته باید گفت که پرورش محصول‌های جداگانه برای این کار می‌تواند خود منجر به تولید کربن دی‌اکسید بیشتر شود و انتخاب گیاه مناسب در کاهش کربن دی‌اکسید تاثیر زیادی خواهد داشت.

استفاده از دانه خردل کاریناتا برای تولید سوخت جت‌ها ایده جدیدی نیست و در سال ۲۰۱۲ میلادی، برخی مهندسان این ایده را عملی کردند و اولین جت را با سوخت کاملا گیاهی به پرواز درآوردند. اما هزینه نهایی این پرواز بسیار بیشتر از پرواز با سوخت معمولی جت‌ها شد.

در پروژه جدید، گروهی از مهندسان توانستند دقیقا محاسبه کنند که استفاده از زیست‌سوخت خردل کارتینا می‌تواند تا ۰.۳۸ دلار در هر لیتر سوخت به‌صرفه‌تر باشد و تا ۶۸ درصد گازهای گلخانه‌ای این صنعت را کاهش دهد.

علاوه بر این، این گیاهان را می‌توان در فصل زمستان کشت داد تا تاثیری روی تولید محصولات کشاورزی نداشته باشد. همچنین، از محصولات جانبی این گیاهان می‌توان برای خوراک دام‌ها و تهیه علوفه آن‌ها استفاده کرد.

تنها مشکل باقی‌مانده برای استفاده از این نوع سوخت، عدم وجود زیرساخت برای تولید آن است. در حال حاضر، این تیم تحقیقاتی در تلاش‌ است تا بتواند زیرساخت و امکانات چنین فناوری را در ایالات متحده فراهم کند.

 

منبع: ویپادی مگ

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر

فعال کردن اعلان سایت بله، ممنون نه، متشکرم