۰

تبدیل پسماند میوه به بانداژ آنتی باکتریال توسط دانشمندان سنگاپوری

تبدیل پسماند میوه به بانداژ آنتی باکتریال
بازدید 1361

دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور موفق شدند پسماند نوعی میوه به نام «دورین» را طی فرآیندی به هیدروژل بانداژ آنتی باکتریال تبدیل کنند.

پس از برش و خشک شدن میوه‌ها در یخ، دانشمندان پودر سلولز را از پوسته استخراج کرده و سپس با گلیسیرین آن را مخلوط می‌کنند. این مخلوط تبدیل به هیدروژل نرم می‌شود و سپس قابلیت تبدیل شدن به بانداژ را دارد.

مدیر برنامه علوم و فناوری غذایی پروفسور ویلیام چن می‌گوید: «در سنگاپور سالانه ۱۲ میلیون دورین (نوعی میوه) مصرف می‌شود که به غیر از قسمت خوردنی میوه کار زیادی در مورد پوست و دانه آن نمی‌توان انجام داد و همین باعث آلودگی محیط زیست می‌شود. پوسته دورین بیشتر از نصف ترکیب آن‌ها را تشکیل می‌دهد و معمولا دور ریخته و سوزانده می‌شود و همین امر باعث آلودگی زیست محیطی زیادی می‌شود. چن می‌افزاید که این فناوری می‌تواند برای سایر ضایعات غذایی همچون لوبیا سویا و غلات مصرف شده به کار رود و با تبدیل پسماند مواد غذایی به هیدروژل کمک شایانی به محیط زیست می‌شود.»

تبدیل پسماند میوه به بانداژ آنتی باکتریال

تبدیل پسماند میوه به بانداژ آنتی باکتریال

هیدروژل‌های بانداژ در مقایسه با بانداژهای معمولی می‌تواند مناطق زخم را خنک و مرطوب نگه دارد و به بهبود سریع زخم کمک می کند. محققان می‌گویند استفاده از مواد زائد و مخمر برای باندهای ضد باکتری مقرون به صرفه‌تر از تولید باندهای معمولی است، چرا که خواص ضد میکروبی آ‌ن‌ها از ترکیبات فلزی گران قیمت همچون یون نقره یا مس ناشی می‌شود. یک فروشنده دورین می‌گوید در فصل این میوه روزانه تا ۱۸۰۰ کیلو از آن‌ها را می‌فروشد. با توجه با مصرف بالای دورین، بازگشت پوست این میوه به چرخه، نوآوری بزرگی محسوب می‌شود و لذت استفاده از روش‌های پایدار را بیشتر می‌کند.

مسائل زیست محیطی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و لازم است که انسان‌ها سبک زندگی خود را هرچه بیشتر با طبیعت وفق دهند.

 

منبع: akharinkhabar

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر

فعال کردن اعلان سایت بله، ممنون نه، متشکرم