۰

زمین خاموش هشدارساده ای از جانب متولیان مبارزه با سموم دفع آفات

"زمین خاموش" هشدارساده ای از جانب متولیان مبارزه با سموم دفع آفات
بازدید 1421

کشاورزان به خوبی با آفات آشنا هستند.آفات  اشکال مختلفی اعم از حشرات، علف های هرز، قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها دارند. این آفات بدون کنترل می توانند گیاهان، زمین ها و کل مزارع را از بین ببرند. خوشبختانه، ما در دورانی زندگی می کنیم که علم و فناوری روشهای موثر و ایمن زیادی برای مبارزه با آنها ایجاد کرده است.

همه مردم از از اختراعات جدید مانند آفت کش ها  استقبال نمی کنند؛ اما تمامی این صحبت ها به منظور معرفی کتاب دیو گولسون ، زمین خاموش ،  است که به تازگی منتشر شده است.

"زمین خاموش" هشدارساده ای از جانب متولیان مبارزه با سموم دفع آفات

گولسون در کتابش( زمین خاموش) اینگونه نظریه خود را بیان می کند که جمعیت جهانی حشرات به طور چشمگیری در حال کاهش است به طوری که ما با آرماگدون ( مبارزه نهایی) روبرو هستیم. از نظر گولسون ، زندگی مدرن مقصر است و حذف سموم دفع آفات تنها پاسخ منطقی است.

پیش آگاهی از وضعیت حشرات ایده جدیدی نیست. اگرچه در سه یا چهار سال گذشته توجه بیشتری را به خود جلب کرده است، اما چندین دهه است که وجود دارد؛ وغالباً از گولسون نقل قول می شود که در مورد قریب الوقوع سرنوشت بد و زیان روش های کشاورزی مرسوم صحبت می کند.

گولسون به نوبه خود الگویی از  یک دانشمند مشروع و قابل اعتماد می‌باشد؛ او استاد زیست شناسی در دانشگاه ساسکس انگلستان است و چندین کتاب در مورد زنبورها نوشته است.

اما تعجب آور نیست که گولسون یک محقق بی طرف  نباشد. او یکی ازمتولیان شبکه فعالیت آفتکش های انگلستان است، یک سازمان فعال که در تلاش برای کاهش استفاده از کنترل آفات “خطرناک” و “شیمیایی” است. بدتر از آن برخی از محافل، گولسون را “دانشمند اجاره ای” می دانند. به عبارت دیگر ،  بر این باورند که مطالعات وی نتایجی را که مشتریانش می خواهند به دست می آورند.

خبر خوب این است که تصورات  گولسون اشتباه است. بررسی ها و مطالعاتی که وی انجام داده و بر آن تکیه می کند، حداقل ناقص و ناتمام است. خوشبختانه ، متیو موران و تیم انتخابی او در سال 2020 یک مطالعه جامع منتشر کردند که نتایج گولسون را به چالش کشید. رویکرد موران چندین دهه طول کشید تا حشرات مختلف در آمریکای شمالی را پوشش دهد. حدس بزن چی شده؟ آنها تغییر قابل توجهی در جمعیت پیدا نکردند.

متاسفانه همه چیز های خوب در اینجا به اندازه ای که دنیا در حال پایان به پایان رسیدن است، خوب به نظر نمی ‌رسد.‌‌

"زمین خاموش" هشدارساده ای از جانب متولیان مبارزه با سموم دفع آفات

شاید به نظریه گولسون موشکافانه و سختگیرانه بررسی می شود چرا که شاید او نمی داند استفاده کشاورزان آمریکایی از آفت کش ها از دهه 1960 به طور قابل توجهی تغییر کرده است. در حقیقت ، میزان اعمال شده در هکتار را تقریباً 60 درصد کاهش یافته است.همچنین سمیت آفت کش ها را 98 درصد کاهشداده شده و ماندگاری آفت کش ها را در محیط زیست به نصف رسیده است. اوج مصرف سموم دفع آفات در سال 1972 بود و سالها پس از آن تا سال 2008 کاهش یافت.

نکته قابله توجه اینجاست که دلایل بسیار خوبی برای استفاده از آن آفت کش ها وجود دارد. به عنوان مثال، انجمن علوم علفهای هرز آمریکا با دانشگاه ایالتی کانزاس همکاری کرد تا مشخص شود اگر علف های هرز در مزارع ذرت و سویای آمریکای شمالی کنترل نشوند چه اتفاقی می افتد. آنها تعیین کردند که بازده 50 درصد کاهش می یابد و 43 میلیارد دلار ضرر اقتصادی سالانه به دنبال دارد. امنیت غذایی در سراسر کشور خراب خواهد شد.

آفت کش ها همچنین به ترویج شیوه های تولید سازگار با خاک کمک می کنند.به عنوان مثال توسعه محصولات مقاوم به علف کش باعث شده است که محصولات زراعی بدون پوشش و خاک ورزی در دسترس مزارع بیشتری در سراسر کشور قرار گیرد. این روش ها سلامت خاک را افزایش داده و فرسایش خاک را کاهش می دهند. با این حال، گولسون تنها با محصولات اصلاح شده ژنتیکی مخالف است زیرا تمایلی به شرکت های تولید  که آنها ندارد.

"زمین خاموش" هشدارساده ای از جانب متولیان مبارزه با سموم دفع آفات

گولسون و طرفدارانش به اختلافات جزئی توجهی نمی‌کنند؛ در مقابل، آنها از یک برنامه کورکورانه برای حذف همه سموم دفع آفات استفاده کرده و هدایت کشاورزی به تولید ارگانیک ترویج می کنند. جالب اینجاست که گولسون می پذیرد که کشاورزی ارگانیک عملکرد قابل توجهی کمتری دارد و در این شیوه کشاورزی از آفت کش ها در سطوح سمی حشرات استفاده می کند.

گولسون پیشنهاد می کند که می توانیم با کاهش یا حذف ضایعات مواد غذایی بر این مشکلات غلبه کنیم. این خوش بینانه است اما  این امر باعث کاهش عرضه مواد غذایی و افزایش قیمت مواد غذایی می شود. من مطمئن نیستم کسانی که در حال حاضر با گرسنگی و سوء تغذیه دست و پنجه نرم می کنند ایده های او را عملی وموثر بدانند.

و همه اینها برای جلوگیری از مشکلی است که حداقل در آمریکای شمالی وجود ندارد. زمین خاموش چیزی بیش از یک تبلیغ هشدار دهنده نیست که پراز نیمه حقیقت و اطلاعات غلط است. همچنین پیش بینی وضعیت حشرات قریب الوقوع نیست.

حشرات ما خوب هستند. مزارع ما خوب است. همه چیز خوب است.

 

منبع: The Farmer’s Daughter USA

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر

فعال کردن اعلان سایت بله، ممنون نه، متشکرم