۰

لیزرهای بازدارنده پرندگان باعث تقویت محصولات کشاورزی و کاهش شیوع آنفولانزای مرغی می شود

لیزرهای بازدارنده پرندگان باعث تقویت محصولات کشاورزی و کاهش شیوع آنفولانزای مرغی می شود
بازدید 1333

گروه کنترل پرندگان در سال 2012 به عنوان بخشی از یک برنامه انکوباتور در دانشگاه صنعتی دلفت در هلند تاسیس شد.از آن زمان، این شرکت جوایز متعددی را برای راه‌حل‌های بازدارنده پرنده با استفاده از  لیزر دریافت کرده است.محصولاتی که در بیش از 100 کشور به فروش می‌رسند.امسال دو کاربرد خاص از محصول بازدارنده پرنده خودکارAVIXتوجه ما را به خود جلب کرده است،یکی شامل حفاظت از محصولات و دیگری پیشگیری از آنفولانزای پرندگان در مرغداری ها.حفاظت از محصولات بادام استرالیا در برابر پرندگان با استفاده از لیزر در مرکز عالی بادام استرالیا(ACE)در شهر لوکستون در منطقه ریورلند استرالیای جنوبی قرار دارد.لوکستون به خاطر میوه های مرکبات، انگور شرابی، درختان میوه هسته دار و بادام معروف است.اکنون، در آزمایشی با بودجه دولتی، بازدارنده پرنده خودکارAVIXدر یکی از باغ‌های آزمایشی این مرکز استفاده می‌شود.بودجه دولت ایالتی استرالیا 50,000 دلار برای خرید و نصب (بر روی برج ها) دو لیزر از سه لیزر مورد نیاز برای پوشش باغ آزمایشی 60 هکتاری، با لیزر سوم که توسط هیئت بادام استرالیا تامین می شود، مجاز است.لیزرهای کنترل پرندهAVIXکه در بالای سایبان درخت قرار دارند، برنامه ریزی شده اند تا در ابعاد مختلفی کار کنند، به سرعت از درختی به درخت دیگر حرکت کنند و پرندگان را آزار دهند اما آسیبی به آنها وارد نشود.سیستم را می توان از طریق یک برنامه IOS و Android برنامه ریزی و نظارت کرد.بسیاری از پرندگان به سرعت به سیستم‌های بازدارنده پرنده که دارای تفنگ‌های گازی تولید صدا هستند عادت می‌کنند.بنابراین به نظر می‌رسد استفاده از لیزر اسکن دائمی در سراسر باغ تأثیرات مثبتی دارد.دیوید بشام وزیر صنایع اولیه و توسعه منطقه ای گفت که این پروژه تفکر نوآورانه را با استفاده از فناوری برای حل چالش‌های صنعت کشاورزی نشان می‌دهد.

باغ‌های ریورلند و دشت‌های آدلاید شمالی در نتیجه شکار 10 گونه پرنده مختلف، ممکن است متحمل ضرر و زیان قابل توجهی از محصول شوند که در استرالیای جنوبی سالانه دو درصد یا 3 میلیون دلار استرالیا تخمین زده می‌شود.این آزمایش نمونه ای از کارکشاورزان است که به دنبال راه حلی برای یک مشکل صنعتی مداوم و استفاده از فناوری نوآورانه مورد استفاده در صنعت انگور وصنعت بادام هستند.مدیر باغ تجربی ACEآنتونی واچتل گفت: که آزمایش به خوبی پیش می رود، تا کنون لیزر در بسیاری از گونه‌های پرندگانی که به دنبال تغذیه از آجیل درختی هستند، مؤثر بوده است و بسیار راحت‌تر از استفاده از اقدامات بازدارنده سنتی در سحر و غروب، زمانی که تعداد پرندگان به اوج می‌رسد، بوده است.

لیزرهای بازدارنده پرندگان باعث تقویت محصولات کشاورزی و کاهش شیوع آنفولانزای مرغی می شود

علاقه به آزمایش فناوری لیزر در باغ‌های بادام پس از آن به وجود آمد که تولیدکنندگان انگور با موفقیت از لیزر برای انتقال پرندگان از باغ‌های انگور خود استفاده کردند.

 

به دنبال این مشاهدات آقای واچتل نتیجه گرفت آزمایش آنها در باغ های بادام یک گام منطقی بوده و نتایج آزمایش اولیه در هنگام برداشت بسیار امیدوارکننده بوده.

میشل کر، مدیر عامل نمایندگی استرالیاییAVIX گفت: دیدن اثبات بیشتر نتایج مفهومی ازACE عالی است ما شاهد کاهش 80 تا 90 درصدی پرندگان در یک مکان NSW بوده‌ایم،من کاملاً می‌دانم که این یک تغییر عالی برای آنها خواهد بود.

 

کاهش خطر ابتلا به آنفولانزای پرندگان در مرغداری های آزاد

پرندگان آب های وحشی مانند اردک ها و غازها به عنوان مخزن طبیعی ویروس های آنفولانزای مرغی شناخته شده اند.این یک مشکل جدی برای مرغدارانی است که به دنبال محافظت از پرندگان خود در برابر قرار گرفتن در معرض پرندگان مهاجر یا زمستان گذرانی هستند که می توانند ویروس H1N1 را از طریق مدفوع خود پخش کنند. مطالعه‌ای که اخیراً توسط تحقیقات بیو دامپزشکی (Wageningen WBVR) در هلند انجام شد، نشان داد که می‌توان این خطر را تقریباً به طور کامل با استفاده از لیزرهای بازدارنده پرنده از بین برد.مطالعه WBVR در زمستان2019-2020 در یک مرغداری که سابقه قبلی عفونت آنفلوانزای پرندگان را داشت انجام شد. یک بازدارنده پرنده خودکارAVIXبر روی دکلی به ارتفاع 6 متر در بخشی از منطقه آزاد که مستقیماً به انبار متصل است نصب شد. هشت دوربین فیلمبرداری با زاویه دید عریض بر روی تیرهای با ارتفاع 4 متر برای ثبت بازدید پرندگان وحشی نصب شد.

لیزرهای بازدارنده پرندگان باعث تقویت محصولات کشاورزی و کاهش شیوع آنفولانزای مرغی می شود

لیزرها برای جارو کردن منطقه آزاد بین ساعت 5 بعدازظهر تا 10 صبح (زمانی که مرغ های تخمگذار به داخل انبار خود برگشتند) و همچنین در طول روز در مراتع چمن اطراف هماهنگ شدند. بازدید پرندگان وحشی از منطقه مورد مطالعه به مدت یک ماه بدون لیزر و پس از آن یک ماه با لیزر ثبت شد.زمانی که لیزر بازدارنده پرنده خودکارAVIX استفاده شد، تقریباً هیچ اردک وحشی از محدوده بازدید نکرد (99.7٪ پیشگیری). علاوه بر این، بازدید از سایر پرندگان وحشی از محدوده بین طلوع آفتاب تا ساعت 10 صبح به طور قابل توجهی توسط لیزر کاهش یافت (> 96٪ پیشگیری).زمانی که لیزر در منطقه مورد مطالعه استفاده نمی شد، بسیاری از غازهای وحشی در طول روز از مراتع چمن اطراف بازدید می کردند. آرمین البرز، اپیدمیولوژیست در WBVR و رهبر پروژه این مطالعه گفت. زمانی که از لیزر در مراتع اطراف استفاده می‌شد، مراتع در طول روز پاک می‌شدند و غازها دیگر در منطقه پرتو لیزر وجود نداشتند. ایشان بیان کرد که آسیب چرای دام به دلیل حضور غازها هنگام استفاده از لیزر ناچیز است.

برای مرغداری های آزاد واقع در مناطق پرخطر آنفولانزای پرندگان، که در گذشته بارها ویروس آنفولانزای مرغی معرفی شده است، ما معتقدیم که لیزر می تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای دور نگه داشتن پرندگان وحشی از مزرعه در طول دوره مفید باشد. دوره پرخطر (اکتبر تا مارس). مزارع مرغداری با محل اقامت کاملاً سرپوشیده نیز در گذشته به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی تالاب ها به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا شده اند. البرز نتیجه گرفت:استفاده از لیزر در دوره پرخطر می تواند با دور نگه داشتن پرندگان آبزی وحشی از مجاورت انبار، راه حلی برای این مشکل باشد.

راه حل انسانی تر از تور

در مقایسه با راه حل های حفظ کننده مانند توری، لیزرهای بازدارنده پرنده از گروه کنترل پرندگان بسیار انسانی تر هستند. پرندگان می توانند به راحتی در توری به دام بیفتند که منجر به آسیب بال یا حتی مرگ آهسته آنها شود. پرندگان نزدیک شدن به پرتو لیزر سیستم AVIX را به‌عنوان یک خطر فیزیکی درک می‌کنند و بدون اینکه به آن عادت کنند (همانطور که در مورد ترساننده‌های صوتی پرنده انجام می‌دهند) برای جستجوی امنیت پراکنده می‌شوند. گروه کنترل پرندگان بیان می کند که صندوق جهانی حیات وحش محصولات خود را برای ارائه یک جایگزین موثر، حیوانی و سازگار با محیط زیست به رسمیت شناخته است.

 

منبع: international-agriculture.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر

فعال کردن اعلان سایت بله، ممنون نه، متشکرم