۰

پیوند موفقیت آمیز کلیه یک خوک تراریخته به بدن انسان

پیوند موفقیت آمیز کلیه یک خوک تراریخته به بدن انسان
بازدید 2722

جراحان در آمریکا توانستند برای نخستین بار کلیه خوک را با موفقیت، بدون رد فوری این عضو بوسیله دستگاه ایمنی به انسان پیوند بزنند و به این ترتیب گام مهمی در کمک به حل کمبود اعضای انسانی برای پیوند بردارند.

پیوند موفقیت آمیز کلیه یک خوک تراریخته به بدن انسان

در این عمل پیوند در سازمان بهداشتی لانگون دانشگاه نیویورک در شهر نیویورک از کلیه خوکی استفاده شد که ژنهایش طوری تغییر داده شده بودند که بافت‌هایش حامل مولکول‌هایی نباشد که باعث رد فوری پیوند می‌شوند.

دریافت‌کننده این پیوند یک زن بیمار مرگ‌ مغزی‌ بود که نشانه‌های از کار افتادن کلیه را داشت و اعضای خانواده‌اش رضایت داده بودند که پیش از جدا شدن او از دستگاه‌های پشتیبان حیات این عمل پیوند روی او انجام شود.

کلیه‌ جدید برای سه روز به رگ‌های خونی این بیمار متصل بود و در خارج از بدن او نگهداری شد تا پژوهشگران بتوانند آن را ارزیابی کنند.

پیوند موفقیت آمیز کلیه یک خوک تراریخته به بدن انسان

دکتر رابرت مونتگمری، جراح پیوند و سرپرست این بررسی گفت نتایج آزمایش‌های کارکرد کلیه پیوندشده «کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.»

او گفت که این کلیه «مقدار ادراری که از کلیه پیوندی انسانی انتظار می‌رفت، تولید کرد» و هیچ شاهدی از رد پیوند اولیه زودرس که در موارد پیوند کلیه‌های تغییرداده نشده خوک به نخستین های غیرانسانی مشاهده شده‌اند، بروز پیدا نکرد.

به گفته دکتر مونتگمری، میزان غیرطبیعی کراتینین- که شاخص کارکرد بد کلیه است- پس از پیوند این کلیه در این بیمار به حالت عادی بازگشت.

در آمریکا، حدود ۱۰۷۰۰۰ نفر در حال حاضر در فهرست انتظار پیوند اعضا قرار دارند، از جمله بیش از ۹۰۰۰۰ نفر برای پیوند کلیه. میانگین زمان انتظار برای کلیه در این کشور سه تا پنج سال است.

پژهشگران برای دهه‌ها درباره امکان استفاده از اندام‌های حیوانی برای پیوند کار کرده‌اند، اما درباره جلوگیری از رد فوری عضو پیوندی حیوانی بوسیله بدن انسان ناموفق بوده‌اند.

گروه دکتر مونتگمری این نظریه را مطرح کرد که حذف کردن یک ژن خوکی برای تولید یک مولکول قندی یا گلیکان به نام «آلفا-گال» که در رد فوری پیوند نقش دارد، این مشکل را حل  می‌کند.

خوک‌های تغییرداده شده ژنتیکی با نام GalSafe که در واحد Revivicor در شرکت «یونایتد تراپیوتیکز» در آمریکا تولید شدند، سازمان غذا و داروی آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ استفاده از آنها را به عنوان غذا برای افراد دچار آلرژی به گوشت و به عنوان منبع بالقوه برای درمان‌های انسانی تایید کرد.

پیوند موفقیت آمیز کلیه یک خوک تراریخته به بدن انسان

البته فراورده‌های پزشکی به دست آمده از این خوک‌ها باید مجوز خاص سازمان غذا و داروی آمریکا را پیش از استفاده در انسان‌ها به دست آورند.

سایر پژوهشگران در حال بررسی خوک‌های GalSafe به عنوان منبع احتمالی بافت‌های پیوندی از دریچه‌های قلب گرفته تا گرفت‌های پوستی هستند.

تجربه پیوند کلیه خوک در دانشگاه نیویورک می‌تواند راه را برای کارآزمایی‌های بالینی در بیماران دچار نارسایی انتهایی کلیه احتمالا در یک تا دو سال آینده باز کند. بررسی‌های آینده این اعضای حیوانی تغییریافته ممکن است رویکرد کوتاه‌مدت برای بیماران در وضعیت بحرانی را تا زمانی که کلیه انسانی برای آنها در دسترس قرار گیرد یا پیوند دائمی آنها، به آزمایش بگذارد.

بررسی فعلی شامل پیوند یک کلیه منفرد بود و این کلیه فقط برای سه روز کار گذاشته شد، بنابراین کارآزمایی‌های آینده باید بر موانعی جدید غلبه کنند. افرادی که این پیوندهای حیوانی رویشان انجام می‌شود، احتمالا باید کسانی باشند بخت دریافت کلیه انسانی در آنها پایین است و پیش‌آگهی‌ دیالیزشان خوب نیست.

این پژوهشگران با متخصصان اخلاق پزشکی، حقوقی و مذهبی برای سنجش این موضوع کار کردند و بعد از یک خانواده خواستند که اجازه دسترسی موقت به بیمار مرگ‌ مغزی شده‌شان را به آنها بدهند.

 

منبع: hamshahrionline

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر

فعال کردن اعلان سایت بله، ممنون نه، متشکرم