۰

۵ پارامتر مهمی که در گزارش آزمون خاک باید بدانید:

۵ پارامتر مهمی که در گزارش آزمون خاک باید بدانید
بازدید 701

آیا در نظر دارید خاک خود را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستید؟ ایده خوبی است!انجام  آزمایش حرفه ای خاک بسیار توصیه می شود، زیرا انجام آزمون خاک برای اطلاع از وضعیت خاک  نسبت به استفاده از یک متر دستی دقیق تر است. در اینجا پنج مورد مهمتری که گزارش آزمایش خاک نشان می دهد، آورده شده است که احتمالاً همه آنها در گزارش شما نشان داده می شوند.

۵ پارامتر مهمی که در گزارش آزمون خاک باید بدانید

 

 

  1. ظرفیت تبادل کاتیونی:

ظرفیت تبادل کاتیونی (CEC) یکی از مواردی است که گزارش آزمایش خاک ذکر می‌شود . این پارامتر به تعداد مکان های بار منفی روی ذرات خاک (عمدتاً خاک رس و مواد آلی) اشاره دارد که می توانند مواد مغذی گیاه را حفظ کنند. در واحدهای meq/100g یا cmolc/kg (1 meq/100g = 1cmolc/kg) بیان می‌شود. مواد مغذی با بار مثبت مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم به صورت الکتریکی به ذرات خاک رس جذب می شوند. سایر عناصر دارای بار مثبت مانند سدیم و هیدروژن نیز بر روی ذرات خاک جذب می شوند. سدیم می تواند بر ساختار خاک تأثیر منفی بگذارد و یون هیدروژن PH خاک را تعیین می کند.

خاک هایی که CEC بالاتری دارند نسبت به خاک هایی با CEC پایین تر، حاصلخیزتر در نظر گرفته می شوند؛ زیرا به طور بالقوه می توانند مواد مغذی بیشتری را برای مدت زمان طولانی تری نگه دارند. این خاک ها همچنین ظرفیت نگهداری آب بیشتری دارند. دانستن CEC خاک خود می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد دفعات مصرف کود کمک کند، زیرا خاک هایی با CEC بالا نیاز به کاربرد کمتری دارند.

  1. مواد آلی:

خوانش ماده آلی خاک نشان دهنده اجزای آلی خاک است. بیشتر آن از بقایای گیاهی و حیوانی تشکیل شده است. مواد آلی در خاک به ساختار خاک، حاصلخیزی خاک و ظرفیت نگهداری آب در خاک کمک می کند. خاکهای غنی از مواد آلی (5-4 درصد) حاصلخیزتر خواهند بود. مواد آلی موجود در خاک می تواند نیتروژن، فسفر و گوگرد را به محصول کمک کند.

۵ پارامتر مهمی که در گزارش آزمون خاک باید بدانید

  1. نسبت جذب سدیم

عبارت SAR Sodium Absorption Ratio)  (در گزارش آزمایش خاک  بیانگر نسبت جذب سدیم است. برای پیش بینی مشکلات نفوذ آب در خاک و مشکلات ساختاری خاک استفاده می شود. SAR نسبت سدیم به کلسیم به علاوه منیزیم در محلول خاک است. خاک هایی با SAR بیشتر از 10 به عنوان خاک های سدیم در نظر گرفته می شوند. خاک های سدیم دارای مشکلات ساختاری هستند که منجر به نفوذ ضعیف آب می شود. خاک وقتی مرطوب است متورم می شود و وقتی خشک می شود ترک می خورد.

 

  1. PH :

pH خاک یکی دیگر از مهمترین پارامترها در گزارش آزمایش خاک شما است. سطح pH خاک می تواند چیزهای زیادی در مورد در دسترس بودن بالقوه مواد مغذی گیاه و در مورد سمیت احتمالی عناصر دیگر مانند آلومینیوم به شما بگوید. خاک هایی با PH بیشتر از 7.0 جزء خاک های قلیایی محسوب می شوند. کمبود عناصر ریزمغذی مانند کمبود آهن در این خاک ها شایع است.

۵ پارامتر مهمی که در گزارش آزمون خاک باید بدانید

 

  1. رسانایی الکتریکی:

حروف E و C در گزارش خاک مخفف رسانایی الکتریکی است. معیاری برای سنجش شوری خاک است.  EC(Electrical Conductivity) معمولاً در محلول خاک اندازه گیری می شود. واحدهای بیان این پارامتر معمولاً ds/m، mmho/cm یا microsimens/cm (ds/m = 1 mmho/cm = 1000 µs/cm)  است. EC یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ارزیابی سطوح کود در خاک، و همچنین پتانسیل عملکرد و وضعیت شوری خاک و مناسب بودن برای آنچه در حال رشد است، می‌باشد. محصولات مختلف سطوح تحمل متفاوتی نسبت به شوری دارند. بالاتر از یک آستانه مشخص، بازده کاهش می یابد. کاهش بازده متناسب با افزایش سطح EC است.

۵ پارامتر مهمی که در گزارش آزمون خاک باید بدانید

 

سلامت خاک یک زمینه مطالعاتی گسترده است. آزمایش خاک شما برای مشکلات رایج اولین گام برای اصلاح کیفیت پایین خاک است.

 

منبع: smart-fertilizer.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر

فعال کردن اعلان سایت بله، ممنون نه، متشکرم