۰

نخستین بار؛ تولید روغن از گیاه کاملینا

دکتر دانیال کهریزی
بازدید 861

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، گیاه روغنی و دارویی کاملینا برای اولین بار در کشور توسط دکتر دانیال کهریزی عضو هیئت‌علمی دانشگاه رازی در کمیته ملی ثبت و معرفی رقم گیاهان، به نام “سهیل” ثبت گردید.

این اولین ثبت رقم گونه گیاهی است که از سوی دانشگاه‌های کشور انجام می‌شود و تاکنون ارقام معرفی شده از سوی وزرات جهاد کشاورزی بوده است.

گیاه کاملینا حاصل شش سال کار تحقیقاتی مستمر در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در قالب شرکت دانش‌بنیان بیستون شفا بوده است.

روغن این گیاه دارای ویژگی‌های متعدد دارویی از جمله بالا بودن میزان امگا 3، امگا 6، امگا 9، ویتامین E و خواص ضدسرطانی می‌باشد.

ایران سالیانه بیش از 95 درصدی روغن خوراکی وارد می‌کند که باعث خروج بیش از 4 میلیارد دلار ارز از کشور می‌شود.

گیاه اصلاح شده در دانشگاه رازی مختص مناطق دیم بوده و این در حالی است که حدود 70 درصد از اراضی کشاورزی در کشور دیم هستند و سایر گیاهان روغنی موجود قابلیت کشت دیم کامل را ندارند.

کاملینا علاوه بر مقاومت در مناطق خشکی و شوری، مقامت بالایی به آفات و امراض نشان داده است و نیاز به حداقل نهاده‌ها را دارد و روغن این گیاه می‌تواند به‌صورت ارگانیک در سبد غذایی مردم قرار گیرد و سلامت جامعه را از نظر روغن سالم تأمین نماید.

کنجاله کاملینا از ارزش غذایی بالایی برای تغذیه دام، طیور و آبزیان برخوردار است و محققین در گروه علوم دامی دانشگاه رازی از جنبه‌های مختلف روی این موضوع تحقیق می‌کنند.

در تأمین کنجاله دام در کشور، وابستگی شدیدی به خارج کشور وجود دارد که این گیاه می‌تواند بخشی از این نیاز را تأمین نماید. بنابراین کاملینا می‌تواند نماد اقتصاد مقاومتی در بخش دانه‌های روغنی در کشور باشد.

از روغن بعضی از انواع کاملینا می‌توان در تولید سوخت زیستی در جهت حفاظت از محیط‌زیست استفاده نمود که این موضوع تحقیق بعضی از محققین دانشکده شیمی دانشگاه رازی قرار گرفته است.

امروزه کاملینای اصلاح شده در دانشگاه رازی موضوع تحقیقاتی اکثر دانشگاه‌های وزارت‌های علوم و بهداشت شده است و همچنین در این رابطه از سوی کشورهای کانادا، هندوستان، پاکستان، یونان و ترکیه درخواست همکاری شده است.

هم‌اکنون روغن کاملینا در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی به‌صورت سالم استخراج می‌گردد که عموم مردم برای آشنایی با این گیاه و روغن آن می‌توانند از این مکان بازدید کنند.

منبع: sciencenews.org/topic/agriculture

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر

فعال کردن اعلان سایت بله، ممنون نه، متشکرم