۰

5 فناوری جدید برتر در کشاورزی

فناوری در کشاورزی
بازدید 1379

امروزه روش مدیریت مزارع و محصولات توسط کشاورزان با کاربرد فناوری های دیجیتالی در کشاورزی دقیق ، سازگار شده است .

لازم نیست متخصص باشید تا ببینید چگونه فناوری مفهوم کشاورزی را تغییر داده و سودآورتر ، کارآمدتر ، ایمن تر و ساده ترکرده است .

در میان تمام فناوری های دیجیتال ، کشاورزان پنج مورد را که از نظر آنها بهترین هستند انتخاب کرده اند :

1 . کاربرد نرم افزار GPS و GIS در کشاورزی

2 . تصویربرداری ماهواره ای

3 . تصاویر پهپادی و دیگر تصاویر هوایی

4 . نرم افزار کشاورزی و داده های آنلاین

5 . ادغام مجموعه داده ها

در نتیجه، مزارع مدرن مزایای قابل توجهی را از کشاورزی دیجیتالی در حال توسعه ، به دست می آورند . این مزایا شامل کاهش مصرف آب، موادمغذی و کود، کاهش اثرات منفی بر اکوسیستم اطراف، کاهش نفوذ رواناب شیمیایی به آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌های محلی، راندمان بهتر، کاهش قیمت و بسیاری موارد دیگر است . بنابراین، کسب و کار مقرون به صرفه، هوشمند و پایدار می شود.

 بیایید در مورد برخی از این فناوری های کشاورزی بحث کنیم :

کشاورزی مبتنی بر GIS

از آنجایی که مزارع مبتنی بر مکان هستند، نرم افزار GIS به یک ابزار فوق العاده مفید از نظر کشاورزی دقیق تبدیل می شود. کشاورزان با استفاده از نرم افزار GIS قادر به ترسیم تغییرات فعلی و آتی در بارش، دما، عملکرد محصول، سلامت گیاه و غیره می باشند .

این نرم افزار همچنین امکان استفاده از برنامه های کاربردی مبتنی بر GPS را به همراه ماشین آلات هوشمند برای بهینه سازی کاربرد کود و آفت کش ها فراهم می کند. با توجه به اینکه کشاورزان مجبور نیستند کل مزرعه را درمان کنند، بلکه فقط با مناطق خاصی سر و کار دارند، آنها قادر به صرفه جویی در هزینه، تلاش و زمان هستند.

یکی دیگر از مزایای بزرگ کشاورزی مبتنی بر GIS، استفاده از ماهواره ها و هواپیماهای بدون سرنشین برای جمع آوری داده های ارزشمند در مورد پوشش گیاهی، شرایط خاک، آب و هوا و زمین از دید پرنده است. چنین داده هایی به طور قابل توجهی دقت تصمیم گیری را بهبود می بخشد.

داده های مشتق شده از ماهواره

پیش‌بینی بازده، و همچنین انجام نظارت میدانی تقریباً در زمان واقعی، با هدف شناسایی انواع تهدیدات با داده‌های ماهواره‌ای در سرویس، هرگز به این آسانی نبوده است.

این حسگرها قادر به ارائه تصاویر در طیف‌های مختلف هستند که امکان استفاده از شاخص‌های طیفی متعددی مانند شاخص تفاوت طبیعی شده گیاهی (NDVI) را فراهم می‌کند. NDVI امکان تشخیص محتوای پوشش گیاهی، میزان پژمردگی گیاهان و سلامت کلی گیاه را نمایش می دهد . شاخص بعدی محتوای کلروفیل Canopy (CCCI) است که به کاربرد مواد مغذی کمک می کند. سپس، لبه قرمز تفاوت عادی (NDRE) محتوای نیتروژن را تشخیص می دهد. و در آخر، شاخص گیاهی اصلاح شده با خاک (MSAVI) برای به حداقل رساندن تأثیر پس زمینه خاک در مراحل اولیه رشد گیاهان طراحی شده است .

داده از آسمان – هواپیماهای بدون سرنشین

کشاورزان با کمک هواپیماهای بدون سرنشین فرصتی برای تعریف زیست توده محصول، ارتفاع گیاه، وجود علف های هرز و اشباع آب در مناطق کشاورزی ویژه ، با دقت بالا دارند. آنها داده های بهتر و دقیق تر را با وضوح بالاتر در مقایسه با ماهواره ها ارائه می دهند. هنگامی که آنها به صورت محلی اداره می شوند، حتی سریعتر از پیشاهنگان اطلاعات ارزشمند را ارائه می دهند. پهپادها همچنین به عنوان دستیاران بی رقیب در نبرد با حشرات در نظر گرفته می شوند. از هجوم حشره کش ها به مناطق پر خطر با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین جلوگیری می شود و در عین حال احتمال قرار گرفتن در معرض مستقیم آنها که منجر به مسمومیت شیمیایی می شود نیز ، کاهش می یابد.

علیرغم این واقعیت که استفاده از پهپادها آسان است و قادر به جمع‌آوری مقادیر زیادی داده در بازه‌های زمانی کوتاه هستند، همچنان هنگام استفاده مداوم از آنها چالش‌هایی نیز وجود دارد، از جمله اینکه ، ارزان نیستند. همچنین  پهپادها در جاهایی که نقشه برداری یا نظارت بر مناطق بزرگ مورد نیاز است ؛  تقریباً درمانده می مانند و بهتر است این فناوری را با نظارت ماهواره ای در میان مناطقی که قبلاً نقشه برداری شده است تکمیل کنیم .

داده های آنلاین – کلید کشاورزی دقیق

برای ساده کردن مشاهدات مزرعه ای، EOS Crop Monitoring را طراحی شده است  . یک پلتفرم دیجیتال ، که از نظارت ماهواره ای برای تسریع تصمیم گیری کشاورز استفاده می کند تا او حتی یک نقطه مهم ، از درمان مزرعه را هم از دست ندهد.

در اینجا برخی از ویژگی های موجود در این پلتفرم آورده شده است:

 1 .  Crop Monitoring امکان استفاده از شاخص تفاوت عادی شده گیاهی (NDVI) را برای ردیابی سلامت محصول ارایه می دهد. این شاخص میزان کلروفیل گیاهان را کنترل می کند و اطلاعاتی در مورد وضعیت آنها به دست می آورد. هنگامی که مقادیر NDVI بالاتری دارید، پوشش گیاهی سالم تری خواهید داشت، زیرا هرچه کلروفیل بیشتری در دسترس گیاه باشد، سالم تر است.

  1.  یکی دیگر از ویژگی های مهم Crop Monitoring یک اپلیکیشن Scouting است. این هم یک برنامه موبایل و هم یک برنامه دسکتاپ است که از نقشه های میدانی دیجیتال استفاده می کند. در حین استفاده از این برنامه، یک کشاورز می تواند چندین کار را با چند کلیک به پیشاهنگان اختصاص دهد. یک فیلد اضافه کنید، یک پین رها کنید، یک کار تنظیم کنید. پس از تعیین تکلیف، یک پیشاهنگ مستقیماً به مکان انتخاب شده حرکت می کند و مناطق مشکل را در سایت بررسی می کند، فعالیت آفات را بازرسی کرده و فعالیت های مدیریت علف های هرز و غیره را نیز انجام می دهد و در آخر بلافاصله در برنامه ثبت می کند. این امکان ، بازرسی از مناطق مشکل را تنها در صورت نیاز فراهم می کند ؛ در نتیجه در زمان کافی برای انجام اقدامات پیشگیرانه لازم صرفه جویی می شود.
  2. کشاورزان با تجزیه و تحلیل داده‌های آب و هوا در راستای داده‌های وضعیت گیاهی به‌دست‌آمده از تصاویر ماهواره‌ای، می‌توانند آبیاری را دقیقاً اعمال کنند و از آسیب سرمازدگی یا گرما جلوگیری کنند. به عنوان مثال، یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از مشکلات خشکسالی، آبیاری قطره‌ای با کنترل اتوماتیک یا دستی دریچه است، در این صورت کشاورز می‌تواند مقدار مورد نیاز آب را در مناطق خشک مصرف کند.
  3. قوی ترین مزیت Crop Monitoring این است که واقعیات بر اساس تصاویر ماهواره ای است. این موضوع به تجزیه و تحلیل شرایط مزرعه یا وضعیت مناطق خاص و استخراج اطلاعات ارزشمند در حین پرواز کمک می کند، در نتیجه زمان واکنش بهینه و همچنین تصمیم گیری قابل اعتماد را افزایش می دهد . چه محصولاتی را بکارید، چه زمانی برداشت کنیم، چگونه به طور موثر برنامه ریزی کنید ، در فصل آینده چه مقدار از مواد مغذی و کود استفاده شود، و بسیاری موارد دیگر.

ترکیب داده ها

گاهی اوقات Crop Monitoring مجبور است مجموعه های مختلف داده را به منظور به دست آوردن بینش های ارزشمند برای بررسی های شما ترکیب کند. برای شروع، کاربر می تواند عملکرد حوزه خود را با میانگین عملکرد همه فیلدها در منطقه مورد نظر مقایسه کند. برای رویارویی با این چالش، مجموعه داده‌های متعدد به‌دست‌آمده از همه فیلدهای ناحیه شما با هم مقایسه می‌شوند. در حال حاضر، چنین مقایسه‌هایی تنها با استفاده از شاخص پوشش گیاهی NDVI در دسترس است، اما در آینده نزدیک با افزودن شاخص‌های جدید، فرصت‌های تحلیلی پلتفرم را گسترش خواهیم داد.

ویژگی ارزشمند بعدی که مجموعه داده های متعددی را به کار می گیرد، تجزیه و تحلیل داده های آب و هوا است.

که موارد زیر را شامل می شود :

“Winter kill” شما را در مورد دمای پایینی که محصولات زمستانی شما را تهدید می کند مطلع می کند

استرس سرما روزهایی که دما به زیر 6- درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد را برای ارزیابی خسارت به محصولات اولیه ناشی از یخبندان مشخص می‌کند.

  تنش گرمایی” روزهایی با دمای بالای 30 درجه سانتیگراد را برای ارزیابی آسیب ناشی از استرس گرمایی منعکس می کند .

این ویژگی قابلیت نظارت بر بارش و دما را نیز دارد.

 

منبع: The New York Times

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر

فعال کردن اعلان سایت بله، ممنون نه، متشکرم