۰

اتاق رشد پیشرفته توشیبا، کاهو هایی بدون نیاز به شستشو پرورش می دهد

بازدید 1450

توشیبا، شرکت ژاپنی ای که تاسیس اش به قرن ۱۹ باز می گردد، به دنبال پرورش گیاهان با روشی نوین است. در اتاقی استریلیزه و پاکیزه، حدود ۵۰ کیلومتر خارج از توکیو، که در سال های ۱۹۸۰ و ۹۰ محل ساخت دیسک های فلاپی این شرکت بود، این شرکت در حال پرورش هزاران بوته ی کاهو است.

مقر توشیبا در یاکوزا

روز گذشته، توشیبا میزبان خبرگزاری هایی مانند Quartz در سایت واقع در یاکوزا بود. برنامه ترتیب داده شده توسط این شرکت شامل، ارائه، تور اتاق پاکیزه و مزه کردن گیاهان پرورش داده شده بود. ایده بزرگ توشیبا، به گفته مدیران اجرایی آن، گسترش کسب و کار بهداشت و درمان این شرکت است که انواعی از تجهیزات پزشکی تا سیستم هایی برای کشاورزی صنعتی را شامل می شود.

یکی از اولین چیز هایی متوجهش خواهید شد، وجود لوگوی توشیبا در همه جاست؛ به این علت که کشاورزی داخلی، صنعتی نیست که هر کسی بتواند به راحتی وارد آن شود. این شرکت بسیاری از اجزاء مورد نیاز در اتاق پاکیزه را تهیه می کند؛ از جمله روشنایی، ضد عفونی آب، امکانات تولید انرژی و تبلت هایی که کارکنان از آن ها برای کنترل کار ها استفاده می کنند. البته که عمل اصلی اتاق ها نیز بر عهده ی خود شرکت است. توشیبا حتی کار تهیه آب اسید و آلکالاین، که همه افراد موظند پیش از ورود دست های خود را با آن ها بشویند، را نیز انجام می دهد.

چرا باید بوته های کاهو را در اتاق های پاکیزه پرورش دهیم؟ جواب واضح است، چون پاکیزه است! همه عوامل از جمله فشار هوا، دما، روشنایی، باکتری ها و گرد و خاک به خوبی کنترل شده اند. نتیجه محصولی است که عاری از حشرات بوده و نیازی به آفت کشی یا شستشو ندارد.

داخل اتاق پاکیزه، صدای بلند سیستم تهویه هوا و ماشین های آب رسانی پیوسته شنیده می شود. فلئورسنت نیز راهرو های باریک را روشن کرده است؛ گرچه توشیبا هم اکنون در حال آزمایش نور LED است. یکی دیگر از آزمایش های در حال انجام توسط این شرکت، تاثیر نور رنگی بر روی ساختار، تغذیه و مزه گیاه است.

هدف انجام گرفتن این آزمایش ها، فروش چنین سیستم هایی به دیگران، از جمله روسیه و کشور های خاورمیانه است که کشاورزی داخلی در آن عملی دشوار محسوب می شود. اما توشیبا غذای ژاپن را نیز تامین خواهد کرد. انتظار می رود این شرکت سالانه حدود ۳ میلیون بوته کاهو تولید کرده و در آمدی ده ها میلیون دلاری به ارمفان بیاورد. در ضمن، توشیبا تنها شرکت ژاپنی ای نیست که به این عرصه وارد شده است؛ فوجیتسو کاهو و شارپ نیز در دبی، توت فرنگی پرورش می دهد.

این شرکت ژاپنی، کار روی این مزرعه را حدود یک سال پیش و کاشتن دانه ها را اواخر ماه سپتامبر آغاز کرد. در صورت تامین شرایط مورد نیاز، کاهو به زمانی معادل ۱ ماه برای رشد نیاز دارد. هم اکنون، این شرکت گیاهان برگ دار زیادی از جمله کاسنی فرنگی، برگ چغندر سوئیسی، منداب، اسفناج و کاهو پرورش می دهد. شرکت یاد شده تصمیم دارد در آینده، گیاهانی مانند ریحان و گشنیز نیز کاشته و پرورش دهد.

اولین محصول توشیبا، که هفته آینده عرضه خواهد شد، سالادی است که به دو صورت با سس و بدون سس در کافه تریا های این شرکت و برخی سالاد کافه های فروشگاه های ژاپنی فروخته خواهد شد. کاهو تولید شده مزه خوبی دارد، ترد و تند بوده و به نظر پاکیزه می آید. این شرکت ژاپنی ظرف هایی را نیز به عنوان نمونه آماده کرده است؛ از جمله گازپاچو، کاستارد تخم مرغ به همراه کاهو و قارچ سیاه که به همراه نوعی نوشابه مخصوص سرو می شوند.

مشاهده ورود کمپانی های ژاپنی ای که تا یک دهه گذشته با گجت های پیشرفته شان معروف بودند، به حوزه هایی مانند کشاورزی و بیمه عمر شگفت انگیز است؛ به خصوص با ورود گوگل به عرصه ماشین های بدون راننده و اپل به صنعت کالا های لوکس با تولید ساعت های هوشمند و زیبا.

 

منبع: yjc

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر

فعال کردن اعلان سایت بله، ممنون نه، متشکرم