۰

کشت نواری در مقیاس بزرگ به صورت آزمایشی در آلمان

کشت نواری در مقیاس بزرگ به صورت آزمایشی در آلمان
بازدید 1557
کشت نواری در مقیاس بزرگ به صورت آزمایشی در آلمان

عکس قشنگی از گندم با کلزا

کشت نواری نیز در آلمان آزمایش شد ؛ در مقیاس بزرگ و با نتایج مثبت و امیدوارکننده

دانشمندان و دوستداران محیط زیست از مدت ها قبل در مورد مرگ حشرات به دلیل فعالیت تک کشت های عظیم در کشاورزی هشدار داده اند . به همین دلیل، یک سال پیش یک پروژه آزمایشی با همراهی دانشگاه های گوتینگن و کیل آغاز شد که در آن گندم و کلزا به طور متناوب در زمین های زراعی بزرگ به عنوان یک محصول مخلوط کشت می شدند .کنار هم قرار گرفتن مزارع باریک با سطح تماس زیاد ،  بین دو گونه گیاهی ، به عنوان جهت گیری برای حشرات عمل می کند و آنها را قادر می سازد تا “رژیم غذایی مکمل” داشته باشند . نتایج پس از سال اول امیدوارکننده است : طبق اعلام دانشگاه گوتینگن، در مجموع در مزرعه رگه‌ای گونه‌های حشره‌ای 50 درصد بیشتر ، نسبت به مزارع با کشت تک دانه ای( کلزا یا گندم ) یافت شد .

پرندگان و زنبورهای وحشی به طور قابل توجهی بیشتر است

طبق گفته دانشگاه گوتینگن، تعداد زنبورهای وحشی در مزرعه نواری در طول شکوفه‌دهی کلزا در مقایسه با کشت تک‌بذر کلزا سه برابر بیشتر بود . در مجموع 51 گونه زنبور وحشی یافت شد . کشت نواری نیز تأثیر مثبتی برای جمعیت پرندگان نشان می دهد . تقریباً دو برابر تعداد پرندگان در مزرعه نواری نسبت به کشت های تک دانه کلزا و گندم یافت می شود و آنها تقریباً دو برابر گونه های مختلف را نشان می دهند . اینها عبارتند از:  

Skylark، Kestrel، Marsh Harrier، Yellow Wagtail، Meadow Pipit، Common Warbler، Common Swift، Barn Swallow، Eurasian Sparrow، Hedge Brownelle, Barn Swallow.

دو منبع مختلف نزدیک به هم

 Teja Tscharnke از دانشگاه گوتینگن توضیح می دهد: “مزارع کوچک یا راه راه به این معنی است که گونه های بیشتری می توانند در این مزارع زندگی کنند زیرا دو منبع مختلف به هم نزدیک هستند . این باعث می شود گونه های مختلف حشرات وارد مزرعه شوند.” کاهش آفات نیز یک اثر مثبت است: گندم در مزرعه رگه‌ای تنها تحت تأثیر نیمی از شته‌های غلات تک‌کشت گندم است. در کلزا، آلودگی سوسک های کلزا در مزرعه نواری کاهش می یابد.

میدان نواری: ” اقدام جذاب و ارزان

به گفته تچارنکه، نصب مزارع راه راه یک اقدام جذاب و مقرون به صرفه برای ارتقای تنوع زیستی در کشاورزی است که برای کشاورز هیچ گونه از دست دادن زمین را به دنبال ندارد. این مزایا را می توان با مزایای تغییر کشاورزی به کشاورزی ارگانیک مقایسه کرد.   به دلیل اولین نتایج امیدوارکننده، تحقیقات ادامه پیدا می‌کند و حتی گسترش می‌یابد ؛ در سال 2019 سه کشاورز درگیر بودند ، امسال در حال حاضر دوازده کشاورزمشغول این نوع کشت هستند.

 

منبع: international-agriculture.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر

فعال کردن اعلان سایت بله، ممنون نه، متشکرم