۰

بلاکچین در کشاورزی

ویپادی مگ | بلاکچین در کشاورزی
بازدید 1306

امروز میخوایم وارد یکی از صنایعی که بلاکچین میتونه به داد مشکلاتش برسه، بشیم. همونجوری که خودتونم از عنوان فهمیدین هدف ما کشاورزی هست. جالبه بدونین این صنعت مهم با وجود اینکه ۴۰٪ از نیروی کار‌ رو به خودش اختصاص داده، تنها ۶.۴٪ از اقتصاد جهان رو دربر می‌گیره و تولید جهانی سالانه کشاورزی ارزشی معادل ۵ میلیون دلار داره. اما قبل از اعمال هر تغییر، باید کاملا از مشکلات و نیازهای موجود امروز صنعت کشاورزی آگاه بود. مشکلاتی که الان کشاورزی باهاشون درگیره و اینکه چجوری بلاکچین میتونه به دادشون برسه، در ادامه لیست شده!

زنجیره تامین

اگر تا حالا گذرتون به مزارع کشاورزی افتاده باشه، شاید دیده باشین که کشاورزا هر فصل با چه مشکلاتی مواجه میشن. این تنها قسمت کوچیک و اولیه ی داستانه! بعد از اینکه محصول تولیدی مزرعه رو ترک میکنه و وارد زنجیره وسیع تامین با حضور چندین واسطه میشه، تازه اصل ماجرا شروع شده! شاید شما هم هر بار که به خرید محصولات کشاورزی می‌رین براتون مهم باشه که بدونین این محصول چه مسیری رو طی کرده که الان اینجاست؟! اگر بهتون بگیم که ردیابی سلامت و مکان لحظه‌ای محصول کشاورزی با تکنولوژی بلاکچین امکان‌پذیره، وسوسه نمی‌شین که هر دفعه وضعیت محصولی که وارد خونتون میشه رو چک کنین؟شفاف‌سازی قراردادها و ردیابی لحظه‌ای محصول فقط یکی از کاربردهای بلاکچین در صنعت کشاورزیه که میتونه حسابی این صنعتو دگرگون کنه. طبق گزارشات، در سال ۲۰۱۸ مبلغی حدود ۶۰ میلیون دلار برای پیاده‌سازی تکنولوژی بلاکچین در زنجیره تامین محصولات کشاورزی هزینه شده و پیشبینی میشه که این مبلغ تا سال ۲۰۲۳ به ۴۳۰ میلیون دلار هم برسه! طبق اطلاعات منتشر شده توسط سازمان ملل، معاملات غیرقانونی محصولات، سالانه ۴۰ میلیارد دلار خسارت اقتصادی به بار میارن که بلاکچین می‌تونه وضعیت کاشت‌های غیرقانونی رو هم مشخص کنه و با از بین بردن واسطه‌ها، به پایین اوردن قیمت نهایی محصول کمک کنه و جلوی کلاهبرداری‌های کلانی که توی این حوزه اتفاق میوفته رو بگیره!

قراردادهای هوشمند

این روزا مفهوم کشاورزی هوشمند کاملا جا افتاده و با استفاده از سنسورهای ‌مختلف می‌شه اطلاعات زیادی از وضعیت دمایی محصول گرفته تا میزان آب مصرف شده توسط گیاه رو دریافت و ذخیره کرد. با جمع آوری این اطلاعات و ارسال اونها به بسترهای مبتنی بر بلاکچین، قراردادهای هوشمند در راستای بالابردن کیفیت فرایندهای کشاورزی و در نتیجه محصول نهایی، شکل میگیرن. همچنین از طریق این قراردادها، کشاورزا هنگام وقوع بحران میتونن خیلی سریع‌تر درخواست بیمه کنن.

مدیریت مالی

فقدان شفافیت در تاریخچه پرداخت و توافقات صورت گرفته، یکی دیگه از مشکلاتی هست که گریبان‌گیر کشاورزان و ماموران مالیاتی وابسته به اونها شده! تکنولوژی بلاکچین با وارد کردن شفافیت در پرداخت‌های مالی می‌تونه خیلی از مشکلات بوجود اومده در این رابطه رو حل و فصل کنه!

ویپادی مگ | بلاکچین در کشاورزی

همونطور که میبینین، صنعت کشاورزی راه زیادی برای بدست اوردن اعتماد ذی‌نفعان و مشتریانش داره که اکثرشون به مرور زمان و استفاده از تکنولوژی امیدبخش بلاکچین قابل اصلاح هستن. تنها چیزی که الان مهمه اینه که فرصت رو از دست ندیم و این تکنولوژی ناب رو وارد این صنعت بزرگ کنیم تا شاهد یک انقلاب بزرگ باشیم.

منبع:  leewayhertz.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر

فعال کردن اعلان سایت بله، ممنون نه، متشکرم