۰

اولین ارقام یولاف زراعی در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران درج شد

اولین ارقام یولاف زراعی در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران درج شد
بازدید 2840

اولین ارقام یولاف زراعی در کشور با تلاش عضو هیئت علمی دانشگاه رازی معرفی و در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران درج شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، با تلاش دکتر صحبت بهرامی‌نژاد عضو هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع دانشگاه رازی و همکاری دکتر رضا امیری دانش آموخته دانشگاه رازی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان، ارقام یولاف زراعی Euro و Quoll  از سوی مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران  درج گردید.

در همین راستا دکتر  بهرامی‌نژاد اظهار داشت: بعد از یک دهه تحقیقات و پژوهش در دانشگاه رازی با حمایت‌های رئیس دانشگاه، همکاری معاونت پژوهش و فناوری، مدیریت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و مزرعه آموزشی، 2 رقم «یورو» و «کوال» به عنوان اولین ارقام در کشور معرفی و در فهرست ملی ارقام گیاهی درج گردید.

اولین ارقام یولاف زراعی در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران درج شد

وی افزود: یولاف زراعی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، کنترل چاقی، کنترل بیماری دیابت و درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مورد مصرف قرار می‌گیرد و می‌تواند در ایمنی و امنیت غذایی نقش بسزایی داشته باشد، اما هنوز جایگاه مناسب خود را پیدا نکرده و تقریباً ناشناخته مانده است.

دکتر  بهرامی‌نژاد بیان کرد: خوشبختانه طی بیش از یک دهه مطالعه و تحقیق، با تألیف کتاب، تهیه بروشور، حضور در نمایشگاه‌ها و ارتباط با آحاد جامعه و استفاده از ابزارهای تبلیغاتی در فضای مجازی، تأسیس شرکت دانش‌بنیان و حمایت پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، توانستیم گام‌های مؤثری برای آگاه ساختن جامعه نسبت به فواید و ارزش‌های غذایی یولاف برداریم.

وی بیان کرد: به دلیل افزایش تقاضا برای مصرف یولاف، نیاز شدید به بذر یولاف در سطح وسیع احساس می‌شد، لذا پژوهش‌های هدفمندی را  با هدف تولید و معرفی رقم اصلاح شده،  با کمک برخی از اعضای هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در دستور کار قرار دادیم و خوشبختانه به نتیجه رسید و اکنون برای اولین بار در کشور بذر اصلاح شده یولاف در سطح وسیع تولید شد.

دکتر بهرامی‌نژاد یادآور شد: در صورت حمایت بیشتر از سوی نهادها و سازمان‌های مرتبط، همراه با تیم تحقیقاتی خود قادر هستیم در سال‌های آتی ارقام جدیدی به ارقام قبلی نیز اضافه نماییم.

منبع: ویپادی مگ

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر

فعال کردن اعلان سایت بله، ممنون نه، متشکرم